Exibição Exhibition

Selecção Outros Olhares – Curtas Metragens (Portuguese Films Only)
Cinema Avenida
15/11/2020, 21:45

Reposição

tba: data, hora

Origem Origin

País de Origem Origin Country Portugal
País de Rodagem Filming Country China

Metragem e Género Footage and Genre

Duração Runtime 00:19:20

Tipo de Projecto Project Type Documentary, Experimental, Short
Género Genre

Idioma e Legendagem Language and Subtitling

Língua Language Portuguese
Legendas Subtitles Inglês

Semanas de areia, meses de cinza, anos de pó Weeks of sand, months of ash, years of dust

Imagem de Semanas de areia, meses de cinza, anos de pó
Sinopse Original Original Sinopsis
Sob a forma de filme-ensaio pessoal “Semanas de areia, meses de cinzas, anos de pó” introduz Macau, uma antiga colónia portuguesa devolvida à China em 1999. Tendo crescido parcialmente em Macau, a cineasta revisita a história deste território a partir de uma perspectiva histórica portuguesa, abordando formas pós-imperialistas de desafeição política em paralelo com o progresso da demência da sua mãe. Olhar para trás não é contemplação neutra nem factual, mas sim revisão activa de narrativas e recontar de histórias a nós próprias e a outrem. Uma reinterpretação e reavaliação de eventos e relações, considerados sob a luz do contexto correspondente à localização temporal e espacial a partir da qual o olhar acontece. Como praias esvaziadas de areia por extração desenfreada e zonas de novo território, consequência de aterros inúmeros, também a memória é sítio activo de topografias narrativas em transformação constante. Encontramo-nos em Macau de um agora, mas também num Macau do passado. Como se olha para trás? Como se lida com a narrativa geral que isola este território de uma história colonial mais vasta, obscurecendo as ambições imperialistas da altura, e justifica a circunstância da sua existência como a recompensa por um acto isolado? Encontramo-nos num Macau que serve como pano de fundo a memórias pessoais. Memórias partilhadas por uma mãe que perdeu a capacidade de relembrar e partilhar a sua realidade. ‘Semanas de areia, meses de cinza, anos de pó’ é um filme sobre narrativas entrelaçadas, histórico-geográficas, coloniais, pessoais, que convergem numa leitura compósita de umas através das outras. As narrativas não são veículo do filme, mas sim protagonistas, desenvolvendo-se em paralelo, em várias direções, vastas e particulares em simultâneo. O que é, realmente, o acesso à memória? O desarquivar das histórias de coisas invisíveis. Ou das histórias invisíveis de coisas sem visibilidade?

Sinopse Internacional International Sinopsis

Through the form of a personal yet distant essay film, ‘Weeks of sand, months of ash, years of dust’ introduces Macao, a former Portuguese colony handed over back to China in 1999. Having partly grown up in Macao, the filmmaker revisits the learned history of Macao from a portuguese perspective, addressing post-imperial forms of disavowed political affect alongside the progressing dementia of her own mother. The intertwined historical and personal narratives converge into a compound reading of one through the other. Carefully positioning personal loss next to reflections on colonial narratives, the film ponders questions of looking back into a troubled past from the instability of a presently self-erasing memory. ‘I look at you and I see your gaze devouring the world, but I have no idea what world is being devoured.’

Mensagem do Realizador Director Statement
Through the form of a personal yet distant essay film, ‘Weeks of sand, months of ash, years of dust’ introduces Macao, a former Portuguese colony handed over back to China in 1999. Having partly grown up in Macao, the filmmaker revisits the learned history of this territory from a portuguese perspective, addressing post-imperial forms of disavowed political affect alongside the progressing dementia of her own mother. Carefully positioning personal loss next to reflections on colonial narratives, the film ponders questions of looking back into a troubled past from the instability of a presently self-erasing memory. ‘I look at you and I see your gaze devouring the world, but I have no idea what world is being devoured.’ To gaze back is neither factual nor neutral contemplation, but the active revision of narratives and the retelling of stories to ourselves and to others. A reinterpretation and reevaluation of events and relationships, taken into consideration under the light of the spatial and temporal location from which the very gaze occurs. Akin to beaches emptied of sand due to unconstrained extraction and areas of new territory, consequence of numerous landfills, so is memory an active site of narrative topographies in constant transformation. We find ourselves in a Macau of nowadays, but in a Macau of the past as well. How does one gaze back? How does one deal with the mainstream narrative that isolates this territory from a wider colonial history and obscures the imperialist ambitions of the time, while justifying the circumstance of its existence as the reward to an isolated act? We find ourselves in a Macau that is the backdrop to personal memories. Memories shared by a mother who has lost the capacity of remembering and sharing her reality. ‘Weeks of sand, months of ash, years of dust’ is a film about intertwined historico-geographical, colonial, personal narratives that converge in a composite reading of one through the other. The narratives are not the vehicle of the film, but rather the protagonists, developing in parallel, in several directions, vast and particular at the same time. What is, really, the access to memory? The unarchiving of the stories of invisible things. Or of the invisible stories of things without visibility?

Biografia do Realizador Director Biography
Retrato de Rita Macedo Rita Macedo is a Portuguese filmmaker and video artist based in Berlin. Fascinated by the poetic affinity between moving images and fluxes of thought, Rita’s works often operate within the realm of documentary and speculative fiction, with a focus on meaning, memory and history. Her films have been shown at numerous festivals, amongst others at European Media Art Festival, São Paulo International Short Film Festival, Curtas Vila do Conde and Encounters Short Film and Animation Festival. Since 2018 she works as a permanent lecturer for digital film and video at Braunschweig University of Art.

Data de Estreia Release Date 2020

Data de conclusão year 2020-01-01

Exibições Exhibitions
IndieLisboa International Film Festival Lisbon August 28, 2020 Portugal
Encounters South African International Documentary Film Festival Cape Town August 20, 2020 International Premiere South Africa

Distribuição Distribution

poster de Semanas de areia, meses de cinza, anos de pó
Realização Director Rita Macedo

Produção Production Rita Macedo
Produtores Producers Rita Macedo

Argumento Screenplay Rita Macedo
Argumento Original Original Screenplay Sim/Yes

Direcção de Fotografia (DoP) Direction of Photography Rita Macedo

Direcção de Som Sound Direction Rita Macedo

Misturas de Som Sound Mix Rita Macedo

Edição Editing Rita Macedo

Banda Sonora Original Original Soundtrack Sim/Yes
Direcção Musical Musical Direction COOL FOR YOU

Redes Sociais & WebsiteSocial Networks & Website
facebook
twitter
website

 

 

(* dados sujeitos a confirmação)
Os dados apresentados são obtidos a partir da plataforma Filmfreeway, tendo sido disponibilizados pelos proponentes de cada filme. Se encontrou algum erro por favor reporte-o para filmes@caminhos.info dando conta do link da página e quais as secções a corrigir. Agradecemos a sua colaboração.
The data presented are obtained from the Filmfreeway platform and have been made available by the applicants of each film. If you have found an error please report it to filmes@caminhos.info with the page URL and which sections to correct. Thank you for your cooperation.